Saturday, June 15, 2013

MINDA BAWAH SEDAR



MINDA BAWAH SEDAR

Manusia memiliki kekuatan yang luar biasa untuk menciptakan banyak kejayaan besar dalam kehidupan ini. Kekuatan terbesar dalam diri manusia itu terdapat pada fikirannya. Tetapi kita jarang membuktikan kekuatan pikiran tersebut,sebab kita sering terjebak dalam zon nyaman, selesa atau kebiasaan tertentu.Sehingga selamanya tidak dapat mencari kemungkinan yang lebih baik atau perubahan nasib yang berarti. Oleh karena itu milikilah matlamat hidup dan hala tuju yang lebih tinggi untuk merangsang kekuatan dalam fikiran tersebut. Sebab matlamat atau sasaran baru yang difikirkan itu akan menggerakkan diri kita untuk melaksanakan tindakan. Apalagi jika diyakini matlamat atau cita-cita tersebut bakal tercapai, Maka diri kita akan lebih siap sedia menghadapi halangan dan risiko yang ada.

Setelah tindakan-tindakan baru yang lebih konstruktif dilakukan secara berulang-ulang, maka tanpa disedari kita sudah banyak melakukan hal-hal penting sehingga kita telah sampai di zona baru, dimana kita berhasil mencapai matlamat yang diinginkan. Itulah sebab mengapa dikatakan bahwa manusia mempunyai potensi yang sangat besar dalam fikiran bawah sedar. Kekuatan fikiran bawah sedar itu dapat dibangkitkan melalui dua (2) cara, iaitu: saranan, dan gambaran yang dilakukan serentak dengan tindakan yang penuh semangat dan keyakinan yang padu.

SARANAN 

Keinginan-keinginan kita merupakan informasi penting untuk pikiran bawah sadar. Sebab keinginan yang terekam kuat dalam pikiran bawah sadar sangat besar dapat menjadi daya dorong yang akan menggerakkan diri kita untuk berbuat sesuatu yang luar biasa. Keinginan yang sangat besar dan terekam dalam pikiran bawah sadar itulah yang dinamakan ‘Saranan’

Saranan seharusnya dilakukan dengan penuh rasa percaya melibatkan emosi dalam diri, dilakukan penuh konsentrasi terhadap objek dan perkara yang positif, serta berulang-ulang. Selanjutnya, fikiran bawah sedar inilah yang akan mendorong gerak-geri tubuh kita. Kekuatan yang ditimbulkan oleh fikiran bawah sedar itu sangat dahsyat apabila digunakan untuk melakukan sesuatu perbuatan samada buruk atau baik. Kadangkala niat untuk melakukan sesuatu secara otomatis akan muncul dari fikiran bawah sedar.

Saranan akan mengetuk kesedaran jiwa apabila dilakukan berulang-ulang kali secara rutin, suatu ketika kata-kata saranan tersebut akan menembus masuk ke dalam fikiran bawah sedar. Lalu fikiran bawah sedar itupun mengalirkan gelombang tenaga semangat yang dapat dimanfaatkan untuk mewujudkan impian hidup kita. Mungkin kegiatan saranan ini akan dianggap aneh oleh orang lain. Tetapi itulah salah satu cara untuk mengubah diri dari dalam diri sendiri. Biasakan mendengar getaran fikiran positif dan melakukan kebiasaan-kebiasaan yang konstruktif. Jadi jangan ragu untuk melakukan latihan yang berpotensi untuk menumbuhkan keyakinan (optimisme) dan daya kreatif dalam hidup.

Ada enam (6) syarat dan petunjuk dalam melakukan Saranan Diri


1. Berfikiran Positif; Melakukan saranan (Niat, Zikir, Doa) dalam perkara yang baik dan hal-hal yang positif saja.
2. Bersemangat Tinggi : lakukan dengan penuh keyakinan dan bertenaga akan dapat memberikan kekuatan untuk berbuat sesuatu yang luar biasa.
3. Kepastian : keinginan yang hendak dicapai harus sudah dapat dipastikan ketepatan dan keperluannya karena fikiran bawah sedar hanya dapat menyusun berdasarkan kategori.
4. Suasana Sekarang: dalam bentuk keinginan saat ini, bukan keinginan di masa lalu atau akan datang.
5. Bekerperibadian : lakukan perubahan positif terhadap diri sendiri terlebih
dahulu.


GAMBARAN

Bila kita menginginkan sesuatu maka fikiran bawah sedar akan menggambarkan apa perkara yang diinginkan itu. Dengan cara mengambarkankan impian terlebih dahulu, maka terciptalah banyak sekali karya-karya besar dan rekaan baru di dunia ini. Marcus Aurelius Antonius, seorang kaisar Romawi zaman dahulu mengatakan, “ Kehidupan manusia ialah bagaimana mereka memikirkannya.” 


Sesuatu yang selalu digambarkan manusia akan mudah terakam dalam fikiran bawah sedar. Lalu muncul kekuatan gelombang fikiran tersebut, yang berperanan sebagai penghubung antara jiwa dengan jasad. Sehingga tubuh pun bertindakbalas dengan mengerahkan seluruh potensi yang sebelumnya tidak pernah digunakan, dalam bentuk kreativiti atau tindakan. 

Mengambarkanikan impian akan memungkinkan seluruh impian itu tercapai oleh fikiran bawah sedar. Allah SWT menganugerahkan potensi yang sama besar kepada semua manusia. Tidak ada ruginya membayangkan betapa berpotensinya diri kita untuk mencapai impian-impian.dalam hidup ini. Berikut adalah beberapa langkah dalam mengambarkan impian, iaitu:


Mendefinisikan impian artinya memberikan gambaran yang jelas akan impian yang hendak dicapai. Kemudian, gambarkanlah semua impian itu dengan sepenuh penumpuan dan keyakinan seolah-olah Anda sudah meraih impian tersebut. Meskipun tindakan ini terkesan sederhana, tetapi dari gambaran impian itulah kita akan mencoba berbuat sesuatu untuk melakukan perubahan dan akhirnya dapat meraih cita-cita. 
Menentukan waktu untuk matlamat itu dicapai dan impian itu terwujud sesuai dengan keinginan yang telah ditentukan, sebab impian tanpa garis waktu hanya akan menjadi mimpi disiang hari.. Impian dengan waktu yang telah ditetapkan akan menggerakkan kesadaran untuk tidak segan-segan melakukan perubahan. Maka mulailah dari sekarang – Jadilah yang terbaik, lakukan yang terbaik, biarlah Tuhan yang menentukan. Potensi yang kita miliki kelihatannya sangat sayang jika tidak dioptimalkan. 

Melakukan berulang-ulang kali artinya melatihkan diri kita untuk lebih sering lebih bersedia dan sentiasa ingat akan impian kita. Jika sering ingat, maka perlahan-lahan impian itu akan tertanam di alam fikiran bawah sedar. Bila gelombang pesanan sudah diterima oleh fikiran bawah sedar maka dia akan menggerakkan diri kita untuk menciptakan keputusan atau menjadikan kita lebih kreatif. Jika impian telah lebih diimajinasikan maka ternyata akan dapat melipatgandakan kekuatan fikiran bawah sedar. Imajinasi yang diulang-ulang ini akan secara tidak langsung merangsang ilusi kenyataan yang luar biasa tentang potensi kita sebagai umat manusia. Sehingga diri kita akan berusaha keras mencapai impian yang telah digambarkan itu. Begitulah seterusnya kekuatan fikiran bawah sedar bekerja dan dibangkitkan, hingga perubahan besar terjadi dalam diri kita pada suatu waktu.



TINDAKAN

Bertindak Cepat! Lakukan Segera! Merupakan kunci kejayaan dalam tindakan dan perbuatan manusia. Tindakan yang cepat dan segera menunjukkan keyakinan diri yang tinggi. Lakukan sekarang...!!!

No comments:

Post a Comment