Saturday, June 15, 2013

TENAGA ROHANI




Tenaga ghaib didefinasi kan sebagai suatu tenaga yang tak tampak mata...maksudnya mata kasar tak dapat melihat tenaga ni.. sumber tenaga gaib semestinya daripada Allah swt jua...namun...ia terdiri kepada jenis tenaga yang murni dan tak murni....bertakluk dalam sifat Jalal dan Qohar Allah s.w.t...

Tenaga ini terbahagi kepada 4 alam iaitu:
alam Lahut.
alam jabarut.
alam malukut.
alam mulki.



Tenaga alam mulki merujuk kepada tenaga yang tersirat didalam tubuh manusia, seperti tenaga minda (psikik) dan tenaga dalam yang terhasil dari olah nafas dan latihan konsentrasi...IA DIKENALI JUGA SEBAGAI TENAGA NASMA..kajian dalam bidang aura, puklan jarak jauh.




Tenaga alam malukut,merujuk kepada tenaga dari alamnya jin...tenaga ini tidak harmoni, biasanya diperolehi dari amalan ilmu kebatinan khadam pendamping, saka dll. Walaupun manusia terbabit mengamalkan zikir, wirid, namun bersahabat dengan jin adalah mengotorkan fitrahnya sendiri walaupun jin tersebut adalah jin islam sekalipun.segala fenomena luar biasa dengan pembabitan jin dikenali sebagai "Istidraj".tak dinafikan dengan amalan kebatinan ini,manusia itu akan dikurniakan pelbagai keajaipan seperti terbang,kebal,kekuatan cam badang...tapi rohani manusia akan terhambat didlam hubbun dunia dan mencintai nafsu semata-mata...


Tenaga alam jabarut,berasal dari alam malaikat...bagi seorang sufi...tenaga jenis ini juga akan melambatkan perjalanan rohani untuk memakrifat kpd Allah s.w.t.




Tenaga alam lahut,adalah tenaga termurni yang langsung datang daripada Allah s.w.t tanpa membabitkan perantaraan makhluk lain...Ia disebut sebagai tenaga Rohaniah...dimana kekuatan yang dikurniakan Tuhan ini mampu menundukkan seluruh isi langgit dan bumi...kerana layaknya manusia itu sebagai khalifah...tenaga ini terhasil dari olah zikir darojat didalam tarekat tasauf dengan bimbingan guru yang mursyid..hasilnya mata basyirah akan terbuka...serta kemuncaknya manusia itu akan diberikan ilmu ladunni batin..makrifatullah,mukasyafah,mahabbah dan musyahadah...atas kurnia dan kasih sayang Allah s.w.t itu jua...wallahualam.

No comments:

Post a Comment